Viulacerdanya.cat/Notícies

Vols rebre les notícies al teu whatsapp? Envia “Alta” al 644 79 62 37 des del teu whatsapp. ( Servei gratuït )

Altres Notícies:

2-5: Un turisme pateix una sortida de via i s’encasta contra la barana de seguretat a Martinet de Cerdanya / 2-5 N-1: Puigcerdà i la Seu d’Urgell els municipis més pobres del Pirineu i dels de la cua de Catalunya – N-2: Difícil rescat dels ocupants d’un cotxe que ha caigut en una riera del Berguedà – N-3: L’operació sortida del Primer de Maig provoca pues quilomètriques a l’alçada de Cercs – N-4: Ordenen investigar companys de classe i resta d’entorn escolar de la nena que va ser assassinada a l’Alt Urgell – N-5: Un matrimoni va tenir tancats més de quatre anys els seus fills al domicili // NOVETATS TÚNEL DEL CADÍ: Entra en servei el nou portal web per gestionar el descompte del Túnel del Cadí per als veïns de la Cerdanya, Alt Urgell i Berguedà

Notícies   5/5/25

ÚLTIMA HORA

Per redacció 5/5

Accident de trànsit a la N-260 al terme municipal de Lles de Cerdanya

Una persona ha resultat ferida aquest dilluns a la tarda en un accident de trànsit a la carretera N-260 al Baridà, on el cotxe que conduïa ha bolcat. Els fets s’han produït al punt quilomètric 208,2, just al límit entre la Cerdanya i l’Alt Urgell.

Segons han informat els Bombers de la Generalitat, l’avís s’ha rebut passats dos quarts de sis de la tarda (17.35 h). Per causes que es desconeixen, dins el terme municipal de Lles de Cerdanya i a prop del municipi del Pont de Bar, un cotxe en el qual hi anava un únic ocupant ha patit una sortida de via i posteriorment ha quedat entravessat al mig de la calçada. L’impacte ha causat danys materials a la part davantera de l’utilitari.

Al lloc dels fets s’hi han desplaçat dues dotacions del parc de Bombers de la Seu d’Urgell. El conductor ha estat atès pel SEM, que l’ha traslladat al Sant Hospital de la Seu. Tot i que es desconeix el grau de les ferides, s’ha informat que inicialment l’home ha pogut sortir del cotxe pel seu propi peu. A les 6 de la tarda ha arribat una grua per redreçar i retirar l’automòbil sinistrat. Durant aquests treballs s’ha hagut de tallar el trànsit en tots dos sentits, cosa que ha causat retencions puntuals, tot i que al cap d’una estona ja s’hi ha pogut restablir la circulació.

Notícia 1:

Per redacció – SCT  5/5

Un xoc frontal entre dos turismes provoca vuit ferits, dos de greus a la C-14, a Coll de Nargó

Vuit persones han resultat ferides de diversa consideració aquest diumenge en un accident de trànsit a la carretera C-14, al terme municipal de Coll de Nargó. Segons ha informat la Direcció General d’Emergències, l’avís del sinistre s’ha rebut passat un quart de deu de la nit (21.17 h) des del punt quilomètric 157,1. Dos dels ferits han estat atesos en estat greu.

Per causes que ara s’investiguen, l’accident s’ha originat quan un conductor d’un cotxe que anava en sentit nord ha intentat esquivar un porc senglar i, en fer la maniobra, ha envaït el carril contrari i ha xocat frontalment amb un altre vehicle, que anava en direcció sud. En un dels cotxes hi viatjaven sis persones, mentre que les dues restants anaven a l’altre automòbil implicat.

Al lloc dels fets s’hi han desplaçat set dotacions dels Bombers de al Generalitat i de Bombers voluntaris, entre ells els del mateix municipi de Coll de Nargó. Des d’Emergències han detallat que un dels ferits ha quedat atrapat entre la ferralla i ha hagut de ser excarcerat. En aquest sentit, dues persones han patit ferides greus i han estat traslladades d’urgència pel SEM, un d’ells a l’Hospital Vall d’Hebron de Barcelona i l’altra a la Fundació Sant Hospital de la Seu d’Urgell. Els altres sis ferits, amb lesions de menys gravetat o lleus, han estat derivats a l’Hospital Arnau de Vilanova de Lleida.

A causa de l’accident, aquest diumenge a la nit els Mossos d’Esquadra han hagut de tallar la circulació en els dos sentits de la marxa, entre els quilòmetres 156 i 158. El trànsit s’ha reobert quan han finalitzat les tasques d’atenció els ferits i neteja de la via. 

Notícia 2:

Per Llorenç Bonet  5/5

Ger inaugura la primera ruta que permet descobrir les especies d’ocells que es troben a les riberes de la part alta del Segre.

El municipi de Ger ha inaugurat recentment el primer recorregut ornitològic de la comarca, un itinerari dissenyat per descobrir i aprendre més sobre els ocells que habiten aquest espai natural protegit, situat al costat del riu Segre. Al llarg d’un tram d’un quilòmetre, s’han instal·lat sis plafons interpretatius amb informació sobre la fauna local.

Jordi Dalmau, tècnic forestal i ornitòleg, ha destacat que aquest nou circuit s’ubica dins de l’espai d’interès natural Riberes de l’Alt Segre, i segueix un camí que discorre paral·lel al riu, enmig d’un bosc de ribera molt ben conservat. Segons ha explicat, els plafons inclouen il·lustracions d’ocells fetes per Toni Llobet, seleccionades per ser fàcilment observables o per tenir comportaments curiosos. Cada plafó incorpora un breu text descriptiu i un codi QR que permet escoltar el cant de cada espècie.

Aquesta iniciativa forma part d’un projecte més ampli, en marxa des de fa dos anys, que contempla la creació de diversos itineraris dins del terme municipal de Ger. En el futur, es vol completar l’oferta amb un punt d’observació (aguait) sobre el riu i amb l’edició d’un fulletó informatiu.

L’Ajuntament de Ger aposta fermament per aquest tipus de propostes per promoure el descobriment de l’entorn natural. El projecte ha rebut el suport econòmic parcial de la Diputació de Girona i ha estat executat per l’empresa especialitzada en natura Auberria, amb seu al Pirineu.

Notícia 3:

Per Agències  5/5

Un policia evita el suïcidi d’una noia de 20 anys en un pont

Una noia d’uns 20 anys va ser salvada in extremis el 31 de març passat per un agent de la Policia Nacional fora de servei que va evitar que la jove es llancés des d’un pont de la Gran Via de les Corts Catalanes de Barcelona. Els fets van tenir lloc pels volts de dos quarts de tres de la tarda, quan el policia va veure una persona molt nerviosa que s’enfilava a la barana del pont del carrer de Bilbao que passa per sobre de la Gran Via.

Segons tots els indicis, la seva intenció era llevar-se la vida saltant al buit. L’agent va decidir actuar de manera molt ràpida, acostant-s’hi per parlar-hi calmadament, en un intent per guanyar-se’n la confiança i evitar un possible suïcidi.

La ràpida actuació del policia i la col·laboració ciutadana van ser claus per salvar-li la vida 

L’agent va aconseguir agafar la noia pel braç, la qual no parava de repetir que volia saltar, per evitar que es llancés a la carretera, que, a més d’estar a una distància considerable del pont, estava plena de cotxes circulant a gran velocitat. Amb la noia agafada de manera segura, va necessitar l’ajuda d’uns vianants per ajudar-lo a baixar-la a la vorera i trucar al telèfon d’emergències 112. Mentre esperaven l’arribada de l’ambulància del Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM), el policia va fer una primera assistència calmant la noia, que encara estava molt alterada. 

La jove va ser evacuada a l’Hospital del Mar pel SEM per a ser avaluada i atesa per un equip especialitzat, mentre que la Guàrdia Urbana de Barcelona, que també s’hi va traslladar amb una patrulla de la comissaria del districte de Sant Martí, va obrir diligències sobre els fets, que van ser posats en coneixement de l’autoritat judicial. 

Notícia 4:

Per Agències  5/5

A Catalunya cada dia es roben 23 cotxes i motos, un cotxe de gamma mitjana el més sostret pels lladres

Segons dades del Ministeri de l’Interior, Tarragona i Girona són les províncies catalanes on més van augmentar aquest tipus de robatoris l’any passat: un 23,7% en el primer cas i un 18,4% en el segon. A Barcelona van baixar el 2,3%, mentre que a Lleida van caure el 8%. Fonts dels Mossos d’Esquadra assenyalen que se sostreuen més motos que cotxes, ja que és més fàcil desballestar-les i revendre-les per peces.

Tot i que no és un dels delictes més freqüents a Catalunya, els robatoris de vehicles de motor –cotxes, motos o ciclomotors– generen inquietud entre els propietaris. El 2024 van ser sostretes 8.543 unitats, fet que suposa un augment de prop de l’1% respecte al 2023.

Tot i el descens registrat, el 80% dels robatoris de vehicles en territori català es cometen a la província de Barcelona (6.824 el 2024 i 7.000 del 2023). Els lladres aprofiten l’alta mobilitat de zones urbanes per rastrejar cotxes i motos que tenen una alta demanda al mercat negre, ja sigui per tractar-se de recanvis poc habituals o per revendre’s a altres països com els del nord d’Àfrica.

En menor mesura, alguns vehicles són robats per cometre altres delictes, com les estrebades que es perpetren des de motos o els cotxes que s’utilitzen per envestir joieries i botigues de luxe. També es roben furgonetes per transportar droga, principalment marihuana, la qual requereix anar camuflada. Els robatoris de cotxes de gamma alta són menys freqüents, ja que, a causa del seu alt valor, s’envien principalment a altres països amb matrícules falses. En alguns casos, també se simulen robatoris per defraudar l’assegurança, pràctica que es podria considerar una estafa.

El Seat Ibiza, el més robat a Catalunya

Segons l’estudi ‘El robatori de vehicles a Espanya (2019-2023)’, realitzat per Línia Directa Asseguradora, el Seat Ibiza és el cotxe més robat a Catalunya els últims cinc anys, igual que a la resta d’Espanya. Això és degut a la seva versatilitat i per ser un dels models més venuts, cosa que genera una demanda constant de peces de recanvi. Pel que fa a les províncies catalanes, Barcelona Girona lideren els robatoris de Seat Ibiza, mentre que a Lleida hi predominen els de Volkswagen Golf, ia Tarragona, els de Ford Focus.

Més enllà del Seat Ibiza, els cotxes més robats a Espanya són el Volkswagen Golf i el Seat León, mentre que a l’àmbit de les motos, destaquen l’Honda Scoopy, la SYM Symphony i la KYMCO Super Dink. Molts d’aquests vehicles són desballestats, i les peces, traslladades al nord d’Àfrica. Segons l’informe de Línia Directa, les províncies amb més índex de robatoris de cotxes són Sevilla, Madrid i Tarragona, mentre que a Lugo, Astúries i Orense es registren els índexs més baixos. Pel que fa a les motos, les zones amb més hurt són Balears, Las Palmas de Gran Canària i Barcelona, mentre que Zamora, Terol i Sòria els robatoris són gairebé residuals.

Es recuperen el 39%

L’estudi revela que entre el 2019 i el 2023 es van produir més de 150.000 robatoris de vehicles a Espanya, dels quals gairebé el 70% no van ser aclarits. Tot i que la xifra continua a l’alça el 2024, mostra una tendència a l’estabilització. L’asseguradora recorda que el 22% dels cotxes, el 37% de les furgonetes i el 82% de les motos no tenen protecció asseguradora davant del robatori, cosa que implica que els seus propietaris no rebran compensació. A més, es destaca que només el 39% dels vehicles sostrets van ser recuperats.

L’informe ressalta que els lladres tendeixen a robar cotxes de gamma mitjana, molt valorats per la seva relació qualitat-preu i la seva demanda al mercat negre. Segons les dades de la companyia, el robatori més comú és el d’un cotxe d’aproximadament 11 anys d’antiguitat, amb un valor d’uns 9.500 euros.

L’estadística també apunta que dilluns i gener són dates que concentren més robatoris. Entre les peces més sostretes hi ha retrovisors, tubs d’escapament, equips de so i claus del vehicle, encara que els últims anys ha augmentat el robatori de catalitzadors, ja que alguns contenen metalls valuosos com el platí.

Pel que fa als mètodes utilitzats pels lladres, l’informe assenyala que fan servir sistemes i eines cada vegada més sofisticades i de fàcil adquisició, com inhibidors de freqüència –que bloquegen el tancament centralitzat dels vehicles–; màquines de codificació –que permeten accedir a la informació electrònica del cotxe i duplicar-ne una clau en menys d’un minut–; interfícies que anul·len els immobilitzadors del vehicle; i màquines de diagnòstic, que poden alterar el número de bastidor, el quilometratge o fins i tot les avaries. D’acord amb l’informe, les noves tecnologies, més que no pas incrementar la seguretat dels vehicles, en faciliten el robatori.

Notícia 5:

Per M.Spa  5/5

Els refugis del Pirineu demanen a la Generalitat una regulació pròpia.

La tercera edició del Col·loqui Internacional de Refugis de Muntanya dels Pirineus, amb la participació d’arquitectes, guardes forestals, representants federatius i polítics, agents turístics o representants d’espais naturals protegits, ha servit per posar sobre la taula la necessitat del sector de rebre un reconeixement propi per part de les administracions. Des de la Federació d’Entitats Excursionistes de Catalunya(FEEC) han apuntat que en altres estats, com ara a França, ja existeix des de més d’un segle en l’aprovació d’una norma legal que regula la gestió dels refugis de muntanya i que fins i tot altres territoris de l’estat espanyol com ara l’Aragó també compta amb una llei pròpia de refugis. Els responsables d’aquestes instal·lacions especials en alçada i entorns naturals demanen un marc jurídic que els empari.

Els refugis del Pirineu han acordat en una reunió celebrada aquesta setmana a la Cerdanya demanar a la Generalitat una regulació legislativa específica que afecti aquest tipus d’establiment que viu a cavall entre l’excursionisme i el turisme. 

La mateixa FEEC disposa d’un reglament d’ús d’aquests equipaments que els reconeix com a «instal·lacions esportives destinades a facilitar la pràctica de l’excursionisme» i emfatitza que «d’acord amb l’anterior definició, seran considerades instal·lacions esportives tots els establiments que siguin homologats d’acord amb les normatives d’ús i qualitats que s’estableixin. La finalitat del present reglament és el bon ús de les instal·lacions i la convivència entre els usuaris, tant pel que fa a la xarxa de refugis guardats com dels exclusivament d’emergència». El Col·loqui s’ha celebrat a Alp, i per primera vegada a Catalunya, organitzat per la FEEC, després de les edicions del 2016 a Luchon i el 2018 a Benasc.

Notícia 6:

Per La Valira  5/5

Cooperativa lletera Cadí: Males praxis que busquen facilitar acomiadaments irregulars i rejovenir la plantilla amb salaris precaris

La direcció de la cooperativa Cadí està duent a terme una política de pressió i desgast contra els seus propis treballadors, en “un intent groller i poc ètic de reduir massa salarial eliminant aquells empleats amb més antiguitat i millors condicions laborals”.

A través d’un comunicat els empleats expliquen que “aquesta estratègia que no només erosiona els drets laborals, sinó que també fa malbé profundament la imatge de la marca de la lletera, que tants anys ha costat construir”.

Una denúncia que escenifiquen coincidint en les darreres setmanes amb nous acomiadaments disciplinaris, entre ells, un treballador amb una antiguitat de prop de 30 anys, que prop de la celebració del judici, i d’acord amb les proves i testimonis aportats pel denunciant, es va arribar a un acord abans d’entrar a judici per una xifra al voltant dels 100.000 euros.

La pressió com a eina d’expulsió

En lloc d’afrontar els canvis amb transparència i diàleg, la lletera del Cadí, segons el manifest, “ha optat per tàctiques encobertes: sobrecàrrega de tasques, aïllament, retirada de funcions i ofertes d’indemnitzacions irrisòries a canvi d’una dimissió ‘voluntària‘”. Quan aquestes tàctiques no aconsegueixen el seu objectiu, es recorre a l’acomiadament buscant qualsevol excusa, amb l’esperança que el treballador, desgastat emocionalment, no s’atreveixi a litigar per defensar els drets“.

Aquest mètode d’”acomiadament silenciós” es basa a “deteriorar l’entorn laboral fins a tornar-lo insuportable, en lloc de reconèixer honestament que l’empresa ja no té el treballador. No és només una manca de respecte, sinó un atemptat directe contra els principis cooperatius que Cadí diu defensar”.

L’ultraliberalisme i la destrucció de la classe treballadora

Aquest fenomen no és aïllat i respon a “una tendència ultraliberal on la maximització del benefici a curt termini s‟anteposa a qualsevol consideració humana o social. Amb aquest prisma, treballadors amb drets consolidats i sous dignes es converteixen en problemes” a eliminar, substituïts per mà d’obra més barata i precària.

Aquesta estratègia, lluny de generar eficiència o modernització, “només afavoreix la inestabilitat, la pèrdua de coneixement intern i el deteriorament de la qualitat”. És “el desmantellament de la classe treballadora a favor d’una minoria que concentra poder i riquesa“.

El mal a la cooperativa i als seus socis

Cadí, com a marca, s’ha llaurat durant dècades una reputació de qualitat, confiança i compromís amb el territori. Tot i això, aquestes pràctiques empresarials suposen “una taca greu per a la seva imatge pública“.

En el comunicat els treballadors es pregunten com pot una cooperativa que es publicita com a defensora de l’entorn rural i de l’economia social justifica polítiques laborals pròpies d’una multinacional sense escrúpols i més greu encara és el mal que aquesta política causa als mateixos socis cooperativistes. La pèrdua d’empleats experimentats no sols posa en risc la qualitat del producte, sinó que també hipoteca el futur de la cooperativa”.

Una reflexió necessària

Cadí, assenyalen, “hauria de recordar que la seva força rau en la seva gent: treballadors i socis que durant anys han mantingut viva la cooperativa davant de totes les dificultats. Menysprear aquest capital humà no és modernitzar, és condemnar-se a una decadència segura basada en la precarització“.

Tanmateix, creuen que “la rendibilitat no es pot aconseguir a costa de la dignitat. I pressionar fins a l’expulsió mai no serà una estratègia sostenible per a una cooperativa que aspiri a un futur sòlid i legítim. Cadí encara té l’oportunitat de rectificar, apostant per la transparència i el veritable esperit cooperatiu”. En cas contrari, “el dany serà irreparable, no només per als treballadors afectats, sinó per a tota la comunitat que una vegada hi va confiar”.

Notícia 7:

Per Llorenç Bonet  5/5

El Futbol Puigcerdà es manté en quart lloc de la classificació gracies a la victòria d’aquest cap de setmana

Cap de setmana intens per als equips de futbol del Pirineu, amb el Puigcerdà com a protagonista destacat. L’equip cerdà ha sumat una nova victòria i consolida la seva quarta posició a la classificació. 

En el grup 15 de la Quarta Catalana, el Puigcerdà s’ha imposat amb claredat per 4 a 0 davant l’Alt, i es manté ferm en la quarta plaça de la taula.

texte

texte

També et pot interessar: